Gekocht op 29-12-2015 in de AD delhaize van Lebbeke. Oude Geuze Boon - brouwseizoen 2013-2014 is goudkleuring van uitzicht en wat wazig. Het weinige witte schuim bestaat uit grove bellen en verdwijnt na een tijdje. Het is ook maar zwak wandklevend. Je kan ook wat kleine belletjes opmerken. Het aroma is zurig en graan-moutig, wat citrus zit er ook in en je ruikt ook de typische gist. De smaak is zoet en niet al te zurig, ook hier kan je de citrus, het fruitige zoete en zelfs wat pompelmoes opmerken. Oude Geuze Boon heeft een volle smaak, een normaal koolzuurgevoel en is een harmonieus biertje. De nasmaak vloeit wat uit en is ook zoetig en wat zuur. Heel lekker, inderdaad de beste geuze ter wereld die enkel in Belgie word gemaakt. Ik heb hier reeds liefhebbers-proevers mee op het verkeerde been gezet door te beweren dat het een nieuwe champagne was.
Gekocht op 18-02-2025 bij Drankencentrale Maes in Dendermonde. En thuis mijn enthousiaste smaakpapillen tevreden gesteld op 10-05-2025. Oude Gueuze Cuvee Rene Blend 2022 wordt gestoken door Brouwerij Lindenmans uit Vlezenbeek, gesticht in 1822 door Joos Frans Lindemans die door zijn huwelijk van de landbouwerstiel overging naar lokale brouwer. In de wintermaanden werd op het 'Hof ter Kwade Wegen' lambiek gebrouwen en naarmate de vraag naar lambiek toenam, werd de brouwerij de hoofdactiviteit van de familie. In 1991 werd een nieuwe brouwzaal gebouwd met een capaciteit die drie keer hoger lag dan de vorige. In 1996 tekende de brouwerij een contract met Delhaize, wat haar bereik vergrootte. In 2006 namen de neven Dirk en Geert Lindemans het dagelijks beheer over en startten ze met de export naar China. In 2022 vierde Lindemans haar 200-jarig bestaan en opende ze een tweede productiesite in Ruisbroek, de Lindemans Satellite Brewery, met een investering van ruim 28 miljoen euro . Vandaag de dag is Lindemans één van de voornaamste producenten van lambiekbieren ter wereld.
OUDE GUEUZE CUVEE RENE BLEND 2022 is een helder blond bier dat veel wit schuim produceert in de vorm van een gelijkmatige laag, dit blijft sterk aan je glaswand kleven maar zakt naderhand helemaal in elkaar tot er niets meer van overblijft. Je ziet onderaan de fles nog een randje gistdepot en in je glas parelt een normale hoeveelheid CO2 belletjes van een normale grootte naar boven.
HET AROMA: Licht zurig, wat muffe bret (gist). DE SMAAK: Licht zurig, wat zoetig en fruitig, groene appel. HET MONDGEVOEL: Een medium body, licht bitterdroog, gladde textuur en een medium prikkelend koolzuurgas. DE NASMAAK: Vloeit wat uit, zurig, lichtjes droog, beetje bitterheid, zoetig, fruitig, groene appel. HET TOTAALGEVOEL: Een harmonieus bier. HET VERDICT: Lekkere geueze die gemakkelijk wegdrinkt. Vooral het fruitige valt op.
Meegebracht uit Limburg door mijn dochter, gekocht in het kasteel van Alden-Biesen op 30-07-2020. En thuis geproefd op 24-10-2020. Oudstrijder blond wordt gebrouwen door brouwerij Strubbe in Ichtegem voor BVBA KimLau, groothandel in wijnen en geestrijke dranken in Riemst. OUDSTRIJDER BLOND is een helder en goud-geel biertje dat bij het uitschenken een overvloedige hoeveelheid wit schuim produceert in een moussige vorm. Het schuim vormt dan een ‘toreken’ nog voor je je glas aangeraakt hebt en het blijft tamelijk lang zijn vorm houden. Als je je glas dan nog eens vult krijg je meer schuim dan bier. Het blijft ook sterk aan het glas kleven en je ziet veel fijne CO2 belletjes. HET AROMA: Citrus, graanmout, mout en wat vanille. DE SMAAK: Zeer licht bitter, zoetig, citrus, graanmout. HET MONDGEVOEL: Medium tot volle body (die op het eind toch wat verwaterd), wat bitterdroog, een stoffige textuur en een medium koolzuurprikkeling. DE NASMAAK: Het lichte hopbittere vloeit lang uit, nog wat zoetigheid, graanmout en helemaal op het einde iets metallisch. HET TOTAALGEVOEL: Een harmonieus bier. HET VERDICT: Dat het schuim zo enthousiast gevormd wordt en zo stabiel is heb ik juistgeteld al 1 keer meegemaakt, het is zelfs wat hinderlijk als je uw glas nog eens bijvult. Toch geen slecht biertje hoor, zeer weinig bitterheid, fris, enkel op het laatst wordt het wat wateriger en komt er een metallische tint in de nasmaak.
Gekocht op 18-02-2025 bij Drankencentrale Maes in Dendermonde. En thuis voorgeschoteld aan mijn smaakpapillen op 31-05-2025. Ouwen Duiker alcoholvrij wordt gebrouwen bij Hedonis Brewery uit Brakel, opgericht in 2022 door Leopold De Ketelaere in Michelbeke maar al actief sinds 2015. De naam Hedonis verwijst naar het Hedonisme, de filosofische leer waarbij streven naar genot het hoogste goed is.
OUWEN DUIKER ALCOHOLVRIJ is een helder goudkleurig bier dat veel wit dik-wollig schuim aanmaakt, dit blijft sterk aan je glaswand kleven en blijft vrij stabiel, wat verder is het echter verworden tot een fijn dun laagje. Je ziet maar weinig fijne CO2 belletjes omhoog parelen.
HET AROMA: Licht zurig, zoetig, licht moutig. DE SMAAK: Zoetig, beetje zurig. HET MONDGEVOEL: Medium body en een gladde textuur. Een platte koolzuurgas prikkeling. DE NASMAAK: Het weinige bittere vloeit wat uit. HET TOTAALGEVOEL: Een onevenwichtig bier. HET VERDICT: Doet me net niet aan limonade denken. Enige link met bier is het weinige bittere in de nasmaak en het moutaroma, er zijn betere. Lijkt mij een goed fris zomers drankje.
Gekocht op 18-02-2025 bij Drankencentrale Maes in Dendermonde. En thuis geproefd op 22-03-2025. Ouwen Duiker Blond wordt gebrouwen bij Hedonis Brewery uit Brakel, opgericht in 2022 door Leopold De Ketelaere in Michelbeke maar al actief sinds 2015. De naam Hedonis verwijst naar het Hedonisme, de filosofische leer waarbij streven naar genot het hoogste goed is.
OUWEN DUIKER BLOND is een wazig blond bier dat een overvloedige hoeveelheid dik-wollig wit schuim aanmaakt. Het blijft sterk aan je glaswand kleven en blijft goed stabiel, na wat proeven heb je nog een paar mm’s schuim op je bier staan. Je ziet een normale hoeveelheid CO2 belletjes van een normale grootte omhoog parelen.
HET AROMA: Zoetig, citrus, pompelmoes, mout, grassig, hop, beetje muf. DE SMAAK: Zoetig, pompelmoes, hopbittertje, mout. HET MONDGEVOEL: Medium body, zeer licht bitterdroog, licht romige textuur, medium prikkelend koolzuurgas. DE NASMAAK: Zoetig, pompelmoes, mout, hopbittertje. Het bittere vloeit lang uit. Helemaal op het einde nog een rare elastiek tint? HET TOTAALGEVOEL: Een harmonieus bier. HET VERDICT: Leuk blondje met wat meer hoppigheid dan gemiddeld. Helemaal achteraan de nadronk een rare elastiek tint?
aangemaakt: 28/03/2025 13:51 (aangepast op 28/03/2025 13:59)
Gekocht in de delhaize van Dendermonde op 7-10-2014. Paix Dieu Tripel is geel-goud van uitzicht en wat troebel. Bij het uitgieten krijg je weinig wit en gelijkmatig schuim dat vlug weggaat. Weinig pareling merkbaar. Paix Dieu Tripel heeft een zeer moutig aroma, nat brood zit er ook bij en naarmate het glas geleegd wordt komt er nog een zoete en alcohol toets bij. Ook wat koriander is merkbaar. De smaak is zoet en tamelijk bitter. De nasmaak is ook bitter, duurt niet al te lang, maar op het eind is hij nog wat bitterder en dan komt de koriander ook wat meer naar voor. Toch leuk in de mond. Er bleef nog wat gist onderaan het flesje hangen.
Gekocht op zaterdag 4-2-2017 aan de stand van Henricus tijdens het 10é Bruggse bierfestival. En geproefd op 6-10-2017. Paljas Goud is een wazig-blond biertje dat bij het uitschenken veel wit schuim produceert met een dik-wollige structuur, het blijft sterk aan de glaswand kleven maar zakt na een tijdje ineen tot er nog een gelijkmatig laagje overblijft van enkele mm dikte. De CO2 verzadiging is middelmatig, alsook de grootte van de belletjes. Het aroma van Paljas Goud is wat hopbitter, fruitig en moutig. De smaak is eerst wat zoet en dan bitterig, ook de hopbitterheid, wat onrijpe banaan en mout zitten erbij. In de mond geeft Paljas Goud een volle smaak, hij is ook wat bitterdroog en heeft een volmondige textuur, hij is normaal prikkelend. In zijn totaliteit is Paljas Goud een lichtjes bitter harmonieus biertje. De nasmaak vloeit lang uit is bitter en lichtjes droog, de hopbitterheid zit er ook nog wat in. Een lekker licht bitter biertje met weinig verassingen.
Gekocht bij drankencentrale Verhelst op 27-10-2017. En geproefd op 18-11-2017. Palm Speciale Belge is een helder en amberkleurig biertje dat bij het uitschenken weinig wit schuim geeft met een gelijkmatige structuur en dat sterk aan de glaswand kleeft. Het weinige schuim slaat zeer vlug neer en er blijft na een tijdje dan ook nauwelijks nog iets van over. Slechts weinig CO2 verzadiging te zien met fijne belletjes. Het aroma van Palm Speciale Belge is karamel-zoet met ook een normaal suiker aroma, het is ook fruitig en wat karamel-moutig. De smaak is zoetig met een heel klein bittertje en de karamel-mout manifesteert zich ook nog. In de mond geeft Palm Speciale Belge een volle body een licht bitterdroogje en een olieachtige textuur, normaal CO2 prikkelend, toch een harmonieus biertje. De nasmaak vloeit uit en is wat bitterig. De receptuur van Palm Special Belge is verandert in de zomer van 2017 maar de basissmaak die ik mij herinner uit mijn jeugd is er nog steeds enkel is hij iets minder volmondig en heeft hij nu een olieachtige textuur. Spijtig van het 25cl volume.